torstai 20. helmikuuta 2014

Viikko-ohjelma

Saimme tehtäväksi katsoa Marikan päivä videon. Marika jotui nuorena pahaan liikenneonnettomuuteen ja sai sen seurauksena vaikean aivovamman. Tehtäväksi saimme suunnitella hänelle viikkosuunnilman, sekä kertoa siitä millaisia kuntoutumisen tukemisen tavoitteita eri toiminoilla voi olla. Millaista tukea voi antaa lähihoitajana eri toimintojen kohdalla?

Marika voisi harjoitella yrittää syödä itsenäisesti, harjoitella karkea- ja hienomotoriikkaa.

lähde
Viikko- ohjelma:

  • Maanantai:  Jumppatuokio (Fysioterapia) pyöräilyä jossa Marikan lihakset rentoutuvat ja vahvistuvat .
  • Tiistai: Koulu, Puheterapia, viestinnän harjoittelua. Ilmeillä ja eleillä viestintä. Tavoitteena kommunikoinnin parantuminen.
  • Keskiviikko: Lorutusta ja laulamista yhdessä perheen kanssa. 
    lähde
  • Torstai:  Musiikkiterapia, auttaa vuorovaikutukseen ja tuo vaihtelua. Musiikki voi  rauhoittaa ja tuottaa mielihyvää.
  • Perjantai: Junppatuokio (Fysioterapia), Liikeharjoituksia
  • Lauantai: Lepo ( Perheen kanssa oleilua ja esim. elokuvan katselua.)
  • Sunnuntai: Ulkoilua perheen kanssa. 

Katsoimme tunnilla videon Malin- nimisestä tytöstä jolla on ollut aivovamma jo pienestä pitäen.

Ajattelimme että Malin voisi harjoitella jokapäivä samoja asioita, kuten kävelyharjoituksia, motorisia harjoituksia (karkea- ja hienomotoriikka), kannustaminen leikkimään muiden lasten kanssa (hakemaan kontaktia, leikkimään yhdessä leluilla yms. ), puheharjoituksia, kirjoittamisharjoituksia, aterioiden syöminen itse (sen harjoittelu), ulkoilu, vaatteiden pukeminen (sukkien pukeminen,
paidan/housujen pukeminen).

lähde
Malinin viikko-ohjelma:
  • Maanantai: Toimintaterapiassa on tällä viikolla askarteluhetki. Samalla huomioidaan myös aivojen oikean puolen aktivointi (taiteellinen ja luova puoli). Samalla myös hienomotoriikka kehittyy, kun hän leikkaa saksilla yms.
  • Tiistai: jumppa/akrobatia tuokio, ja venyttelyt ohjatusti. Malinille voisi hankkia erityiskengät tai pohjalliset (huomasimme videosta että hänen kävelynsä oli huteraa ja askel hieman vino). Huom! yhteistyö fysioterapeutin kanssa.
  • Keskiviikko: Näköhavaintojen vahvistaminen ja stimuloiminen (piirtäminen, kirjojen katselu, pelaaminen). Tavoitteena on sekä lähi- että kaukonäön paraneminen ja se että tyttö näkisi 
  • mahdollisimman tarkasti.
  • Torstai: puheterapiaa, lorutusta ja laulamista yhdessä vanhempien/ammattilaisten kanssa. Tavoitteena puheen kehittyminen ja pitempien lauseiden puhuminen ja itseilmaisun vahvistaminen.
  • Perjantai: Lihaskuntoharjoitukset, auttaa kävemisessä ja lihasten hallinnassa, sekä motoriikassa
  • Lauantai: ratsastusterapiaa läheisellä tallilla ammattilaisen kanssa. Tasapaino kehittyy ja mieli virkistyy. Myös eri liikeratoja pystyy hyödyntämään hevosen selässä. Eläimillä on muutenkin tutkitusti hyviä vaikutuksia ihmisen terveyteen, stressitasoon ja kuntoutumiseen
  • lähde
  • Sunnuntai: Lepopäivä perheen kesken :D Kuitenkin päivittäiset normaalit harjoitukset tehdään.
Ja tässä vielä kuvitettu päiväohjelma. Ajattelimme että Malininkin on helppo seurata päiväjärjestystä, jos kaikki päivän askareet ja puuhat on selkeästi esillä kuvina, vaikkapa jossain seinällä . Siitä hän voisi oppia itsekin katsomaan päivän tapahtumia.

http://papunet.net/materiaalia/kuvapankki/luokka/verbit?&page=1
Herätä aamulla







Askarrella
Kävelyharjoitukset
Ulkoilu


Kirjoittamisharjoitukset
Musiikkiterapia, laulaminen/lorutus
Peseytyä/käydä suihkussa












Käydä WC:ssä




Syödä






Puheharjoitukset

Askarrella
Leikkiä
Kävelyharjoitukset
Kirjoittamisharjoitukset



Ulkoilla

Musiikkiterapiaa/lorutuokio/laulutuokio

Käydä wc;ssä
Peseytyä/käydä suihkussa




Käydä nukkumaan







Kuntoutumisen tukemisen tavoitteet:

Kävelyn sujuminen, puheentuottaminen ja kommunikointi muiden ihmisten kanssa, käsien ja jalkojen liikkumisen parantuminen, omatoimisuuden edistäminen melkeinpä kaikessa päivittäisessä toiminnassa.


Voisimme lähihoitajina kannustaa yrittämään, ohjaamaan ja kannustaa leikkimään muiden lasten kanssa (hakemaan kontaktia, leikkimään yhdessä leluilla yms. ),. Hoitaja voisi aluksi olla mukana leikissä ja auttaa Malinia hakemaan kontaktia, hyviä leikkejä voisi olla sellaiset missä joutuu olemaan
vuorovaikutuksessa muiden lasten kanssa, esim. Aliaksen pelaaminen. Hoitaja voisi myös etsiä tietoa kaikista mahdollisista terapioista, palveluista ja tuista mitä perhe voisi saada. Hoitaja voi olla myös yhteydessä ja yhteistoiminnassa eri alojen ammattilaisten kanssa, kuten puheterapeutin, toimintaterapeutin, ratsastusterapeutin, fysioterapeutin kanssa, ja noudattaa heidän antamiaan ohjeita
ja harjoituksia, sekä myös auttaa tytön vanhempia noudattamaan saamiaan ohjeita. Hoitaja voisi myös mahdollistaa välillä tytön vanhemmillekin vähän lomaa, vaikka viikonlopun kahdestaan, samalla kun hoitaja vahtii lapsia, ja tekee tarvittavat harjoitukset.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti